26 בדצמבר 2013

כלי צומח

25 בינואר 2014

במאמרי הזה אדבר על נושא שנקרא ״כלי צומח״.  כמנהגי גם הפעם אני כותב על רעיון שמלווה אותי הרבה שנים וגם הפעם אני לא כותב על נושאים שקשורים בתחושות וברגשות, למרות שאני חושב שזה יותר מעניין אבל כנראה שהנושא הזה צריך להבשיל אצלי ויש בזה גם חשיפה שמפחידה אותי. זה צריך לחכות לתקופה שבה זה יתאים.

איך מתחילים לדבר על "כלי צומח"? "כלי צומח" מתאר תהליך שמתחיל בנקודה אחת וללא הכנה מוקדמת מגיע במפתיע לנקודה אחרת אותה לא יכולנו לצפות מראש. אולי התחלתי קצת מהסוף אבל הכתיבה הובילה אותי לנקודה זו. מעצם הכתיבה על ״כלי צומח״ ולמרות שנראה שמדובר בתחום רעיוני בלבד, אני יכול להגיד שהנושא קרוב לליבי מאוד וזהו תחום שמלווה אותי בשנים האחרונות.

קיים מצב שבו עולה לנו רעיון חדש שאנחנו רוצים לממש. כביכול, אנחנו יכולים להגיד: "מה זה באמת יוסיף לי?", "אולי כדאי לוותר?",  "יש המון רעיונות טובים, במה הרעיון הזה שונה מהאחרים?" זה גם נכון שהכלי מאוד מחובר לרעיונות ולפיתוח שלהם. בנוסף לזה כשהרעיון עולה לנו בראש הוא יכול מאוד לרגש אותנו אבל בשלב הראשוני הוא מאוד דל ואין בו יותר מדי פרטים שבאמת יתנו לנו את התחושה שכדאי להתחיל. גם המאמר הזה נראה לי דומה ל"כלי צומח". שכן,  בהתחלה היה ברור לי במה מדובר אבל כשהתחלתי לכתוב היה לי קשה לבחור בנושא שידגים למה אני מתכוון. היו לי לא מעט נושאים כאלה לאורך השנים אבל אני לא רוצה להשתמש בנושא שדשתי בו הרבה, אני מחפש נושא עכשווי שנמצא לידי בתקופה האחרונה ואני לא מוצא -  אולי זה אומר שאני צריך פסק זמן בכתיבה?

אחרי הפסקה קצרה בכתיבה התאוששתי. יום ראשון, שעת ערב עכשיו בחוץ אפלולי, מחכים לגשם מקווה שמחר נוכל סוף סוף לראות ולהרגיש אותו מקרוב. אני ממשיך במה שהתחלתי.

אני רוצה לספר על "כלי צומח" שלאחרונה עסקתי בו. שואלים אותי האם "כלי צומח" בהכרח משפיע על ההצלחה שלנו.  אני חושב שלכלי צומח יש השפעה על ההצלחה אבל הוא לא גורם ישיר או גורם בלעדי להצלחה. הוא יותר חלק שמלווה אותנו בתהליכים שאיתם אנחנו מתמודדים ואני רוצה לספר על כלי כזה מחיי היום יום שלי. זה לא סוד שבשנים האחרונות אני מנסה את דרכי כעצמאי לאחר הרבה שנים כשכיר. ככלל, השאלה אם להיות שכיר או עצמאי "עוברת בראש" להרבה אנשים ויש לשאלה סיבות רבות. אני לא שאלתי את השאלות, זה פשוט קרה לי בצורה לא מתוכננת ועברתי מעבודה כשכיר לעולם העצמאיים. האמת שלא ידעתי לאן אני מגיע. השלב הראשון היה לא קצר ועסק בתחום הלימוד של נושא חדש מבחינתי שיאפשר לי להתחיל כעצמאי. השתתפתי בקורס במשך כשנה ולאחר מכן המשכתי לפתח את הנושא בכיוונים שונים. התחברתי לחברה שדרכה עשיתי את הצעדים הראשונים כעצמאי וזה עזר לי כי לא הייתי צריך לעסוק בחלק מהתחומים שעצמאי צריך לעסוק בהם כגון  מציאת הלקוחות וכל מה שקשור בקשר בין בעל העסק ללקוח ובעצם יכולתי להתרכז בעיקר בתחום המקצועי. במקביל התחלתי לפתח את הידע הדל שהיה לי בנוגע להתנהלות בפייסבוק. כשזה קרה לא יכולתי לדעת לאיזה כיוון זה מוביל אותי וגם לא ידעתי שמסתתר לו שם "כלי צומח", אבל פיתחתי את היכולת בהתמדה ולאורך זמן.

בשלב הראשון למדתי לחיות בתוך זירה שלא הייתה מוכרת לי ושבאופן טבעי לא מתאימה לאופי שלי. למדתי איך לפרסם את הפוסטים שלי; למדתי איך נכון ומתאים לי לנסח תגובות לפרסומים של חברים אחרים כאשר מדובר בזירה עם ממשתתפים רבים שרואים את מה שכתבתי בזמן אמת ויכולים לשבח או לכתוב ביקורת על הדברים. זה היה שלב ראשון בכניסה שלי לעולם מעניין ומתוחכם שלא הכרתי קודם לכן. בחלק הזה הבנתי שאני רוצה לעשות הפרדה בין הפרסומים האישיים שלי לפרסום העסקי שלי. הרצון נבע מזה שנושא אישי יותר קרוב לצרכים רגשיים שלנו שיש להם חשיבות גדולה בחיי היום יום והפרסום העסקי הוא יותר במישור הטכני. בנוסף הבנתי שאם אני אשלב ביניהם הם עלולים לפגוע אחד בשני ולכן החלטתי שבכתביה על ציר הזמן אני אתמקד בעיקר בנושאים שמתאימים לי ולשותפים שלי ובדף העסקי אתמקד בנושא העסקי בלבד.

השלב הבא היה הכרות עם דף עסקי. הקמתי דף עסקי ולמדתי את התכונות של הדף - איך מכניסים תכנים לדף, איך מבקשים מאנשים שונים לעשות לייק לדף כדי להגדיל את ההיקף הפרסומי של הדף, איך מכניסים לדף תמונת רקע, איך משלבים מסמכים שונים בדף.
תוך כדי הקמת הדף ראיתי שבמקביל קיימות במערכת קבוצות שונות ושאלתי את עצמי "מה ההבדל בין דף עסקי לקבוצה"? (אני מניח שזו שאלה שרבים שואלים). בשלב הזה התחלתי להקים קבוצות וגם הצטרפתי לקבוצות רבות כדי להכיר את הנושא מקרוב. למדתי ליצור אירוע וראיתי איך מבוצע הפרסום לאירוע. הבנתי שמדובר בעולם ומלואו ומצאתי היקפים גדולים של ידע שצריך לצבור כדי להפיק מהתחום כמה שיותר גם במישור האישי וגם לתחום העסקי.

במקביל לכניסה לפייסבוק נכנסתי גם למערכת נוספת- הסקייפ ונרשמתי לתקופת ניסיון לשיחות וועידה. לאחר שתקופת הניסיון הסתיימה רכשתי תקופה נוספת לשיחות וועידה באינטרנט.
כך, ה"כלי הצומח" הגיע לבשלות מבלי שיכולתי להבין ולראות זאת ואז בלי התראה מראש הבנתי שיש לי כלי שיכול לעזור לי בנקודה שהיא קריטית עבורי. אני מוסיף הסבר קצר: היכולות שלי גבוהות אבל אחרי כל הניסיונות שעשיתי הבנתי שכדי להיות בעל עסק אני צריך גישה שיש בה קירבה בין אישית טובה וקשרים עסקיים טובים. את שני המרכיבים האלה אין לי מאחר וזאת נקודת החולשה שלי. הגעתי למצב שכמעט הרמתי ידיים אלא שאז הבנתי שיצרתי "כלי צומח" שיעזור לי במקומות שיותר קשים לי עסקית. את הקשר עם הלקוחות אצור דרך הדף העסקי, ודרך פתיחת אירועים שאותם אפרסם בקבוצות שאליהן הצטרפתי מחד. ומאידך, את התקשורת עם הלקוחות אצור באמצעות הסקייפ בפגישות ווידאו שיקלו עלי בכל מה שקשור במפגשים הבין אישיים. וכך, בחיבור בין הרכיבים השונים של הפייסבוק והיתרונות של הסקייפ נוצר לו "כלי צומח".
במאמר הזה תיארתי דוגמה ל"כלי צומח". כל שלב בתהליך היה מלווה בעבודה רבה שלא תמיד היה ניתן להבין לאן היא מובילה. כל שלב איפשר המשך לשלב הבא והחיבור שלהם נתן את התמונה כולה. אם יש לכם דוגמה משלכם ל"כלי צומח"  אשמח אם תשתפו אותי כדי שנוכל ללמוד יותר על נושא מעניין זה.   

תודה על ההקשבה, אשמח להוסיף התייחסויות למי שרוצה או שיש לו שאלות נוספות בנושא.